چه عواملی در تعیین قیمت میلگرد تأثیرگذار هست؟

 

چه عواملی در تعیین قیمت میلگرد تأثیرگذار هست؟

مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت یک محصول در بازار که در همه کسب‌وکارها دخیل است، میزان عرضه و تقاضا است. هرچه میزان تقاضا برای میلگرد بیشتر شود، قیمت روز میلگرد بالاتر خواهد رفت. در طرف مقابل، هرچه میزان تقاضا کمتر شود، قیمت میلگرد کاهش پیدا خواهد کرد. عامل تقاضا در تعیین قیمت همه اجناس بازار نقش دارد.

عامل دومی که در تعیین قیمت میلگرد روز نقش دارد، میزان تولید میلگرد یا عرضه آن است. هر چه میزان تولید میلگرد کم‌تر شود و تقاضا برای آن زیاد باشد، قطعاً قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت؛ اما در یک سال گذشته، یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که تأثیر بسیار مهمی روی قیمت میلگرد در بازار اینترنتی آهن و فولاد ایران داشته است، نوسانات بازار ارز و تورم حبابی بازار ایران بوده است.

قیمت میلگرد در بازار آهن و فولاد ایران

در مقدمه به عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد اشاره کردیم. این عوامل، امروزه در هر صنایعی، نقشی تعیین‌کننده‌ بر تعیین قیمت نهایی دارند؛ اما علاوه بر موارد بالا که به آن‌ها اشاره شد، قیمت میلگرد به مواد اولیه به‌کاررفته در آن، اندازه، وزن و نوع فولادی که از آن استفاده‌ شده است نیز بستگی دارد. نوسانات ارزی و تورم در این چند سال یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی قیمت میلگرد در بازار ایران بوده‌اند و خواهند بود.
قیمت روز میلگرد
کمبود مواداولیه تولید آهن نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت میلگرد است. اگر مواداولیه مورد نیاز برای تولید میلگرد، کمیاب شود و از طرفی تقاضا برای میلگرد نیز افزایش یابد، قطعاً قیمت روز میلگرد در بازار اینترنتی آهن و فولاد بالا خواهد رفت.

افزایش دلار در بازارهای ارزی ایران، می‌تواند برای هر صادرکننده‌ای خبری خوب باشد. خصوصاً که تولیدکننده می‌تواند هزینه‌هایش را به تومان و درآمدش را به دلار بگیرد. در نتیجه، این تفاوت قیمت ارز و ریال در ایران، یک امتیاز مثبت برای هر تولیدکننده‌ای خواهد بود؛ اما در یک سال گذشته، شرایط به این شکل نبوده است.

زمانی صادرات می‌تواند برای تولیدکننده ایرانی خبری خوب باشد که خبری از تحریم‌ها در میان نباشد. متاسفانه موازی با افزایش قیمت دلار، تحریم‌هایی نیز بر صادرات ایران اعمال شد که معادلات صادرات محصولات آهنی را تحت تأثیر قرار داد. وقتی تولیدکننده‌های آهن، قادر به صادرات محصولات‌شان نباشند و از طرفی بازار داخلی نیز با نوسانات ارزی و تورم و بالا رفتن قیمت مواد اولیه همراه باشد، درنهایت قیمت روز میلگرد صعودی خواهد بود.
nameavaran.ir/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF/

00:00
00:00
Loading the player ...

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *